Monday, October 6, 2008

Harga Segulung Ijazah...

Sesiapa yang pernah menjadi warga UniSains mungkin akan terusik kenangannya bila melihat gambar ini. Dewan Tuanku Syed Putra atau nama manjanya DTSP merupakan lambang perjuangan mahasiswa dan mahasiswi Universiti Sains Malaysia dalam mengejar cita-cita bergelar siswazah. Namun apa pula kesinambungan selepas ijazah itu berada dalam genggaman?
Ada yang bertanya apa natijahnya memperolehi segulung ijazah selepas berusaha bertungkus lumus selama 3,4 atau 5 tahun? Apakah ukuran kejayaan memperolehi segulung daripadanya? Kerja yang class? Gaji yang lumayan? Personaliti pemimpin yang disegani? Popular? Pasangan hidup? Bestfriend? Atau hanya sebuah persinggahan yang tidak memberi apa-apa makna?
Sebenarnya terserah pada empunya diri. Bagi aku, ijazah pada wujudnya tidak mempunyai makna apa-apa. Hanya segulung kertas yang jika ditampal pada dinding boleh mengembangkan hidung mereka dan keluarga mereka. Boleh menjadi perangsang pada golongan yang lebih muda tetapi boleh juga menjadi bahan umpatan, modal riak dan takbur serta alasan menjadi sombong.
KEDEWASAAN dan PENGALAMAN. Dua perkara yang bagi aku adalah harta paling bernilai yang diperolehi daripada ijazah. Keduanya banyak membantu aku mengenal siapa aku dalam hidupku, apa kelebihan dan kekurangan yang diberi Allah kepadaku serta di mana letak diriku dalam duniaku sendiri. Dan aku amat hargai semua itu!

No comments: