Saturday, September 20, 2008

Berjuang di Tanah Asing

Tidak pernah bermimpi untuk bertapak di sini. Tidak pernah terlintas dihati untuk menabur jasa dan bakti di bumi yang asing dari apa yang pernah dilaui. Namun inilah kehidupan. Kita hanya merancang. Dia yang menentukan segala takdir yang akan berlaku ke atas kita.
Namun aku tak menyesal. Aku tak pernah menyalahkan keadaan. Malah aku berbangga.
Disini aku kenal erti kesusahan dan keterbatasan kemampuan.
Disini aku belajar erti kesabaran dan ketabahan.
Disini aku mendidik diri berkorban dan berjuang.
Malah disini aku mula menghargai segala apa yang pernah dan sedang aku miliki.
Bersyukur atas kehidupan yang aku dapati selama ini. Tempat inilah yang mematangkan aku untuk mengenal erti sebuah kehidupan, membina kebahagiaan dari cebisan-cebisan harapan yang ada disini.
Semoga aku kan jadi manusia yang sedar diri.
Semoga aku jadi manusia yang tak pernah lupa.
Semoga aku jadi manusia yang lebih kenal siapa aku yang sebenarnya.
Buat anak-anak ku di atas, akan kucurahkan segala upaya dan usaha agar kejayaan menjadi milik kita bersama. Bukan harta yang ayahanda harapkan, tetapi jadilah manusia yang berguna dan bermaruah. Semoga kita mampu menemui bahagia hingga ke akhirnya.

No comments: