Wednesday, May 27, 2009

hARI GurU dAlaM sEJArAH (aKU dAN sEsuATu)

15 MEI - hari bertuah dan bermakna bukan saja untuk aku, tetapi untuk semua insan yang bergelar guru. bukan semua kerja di dunia ni ada sambutan untuk kerjaya mereka. ni yang best jadi guru.. sampai mati orang kenal..ada sambutan plak tu.
tapi sejauh mana plak aku menyumbang pada gelaran guru tu? adakah hanya melukut di tepi gantang? atau menghabiskan beras je?
entahlah...aku sentiasa cuba yang terbaik..kreatif dalam penyampaian..malah cuba lari dari kepompong cara yang selalu orang buat..bukan sebab aku nak memandai...tapi sebab aku nak pelajar aku dapat kelainan yang mereka tidak jumpa dari orang lain. aku biasa ajar budak aku nyanyi lagu rock sebab nak mereka faham yang banyak benda positif boleh wujud kalau minda kita berfikiran macam tu. aku ajak mereka tengok naruto sebab nak pastikan mereka tahu yang dunia sekarang bukan lagi berkisar tentang ultraman dan doraemon... biasa bagi mereka tengok cerita transformer supaya mereka tahu zaman robot dah dekat, bukan lagi zaman kalkulator lama...
entahlah.. aku harap yang aku lebih banyak positif dari negatif. biarlah susah atau memeningkan kepala janji pelajar aku jadi lebih baik dari sebelum mereka kenal aku. biar mereka tak ucap terima kasih pun asalkan mereka berjaya jadi manusia berperangai manusia, bukan manusia berperangai beruk..
apapun, salam kasih sayang buat semua pelajarku yang tersayang... susah-susah cikgu korang ni pagi tadi nak balik, kasut terbenam dalam lumpur, basah kena hujan, angkut beg berat..tapi sebab nak pastikan korang dapat cikgu yang benar-benar berjuang untuk bagi korang pandai, seribu kali macam tu pun cikgu tak kesah...

No comments: